SALIMA_LOW_RES-1-726x1024

‘Reconstructions of a Past Still to Come’

Documentaire project

Reconstructions of a Past Still to Come
Het idee om documentaire-kunst te gaan maken ontstond in een kantoorgebouw in Jakarta, Augustus 2015. We waren een interview aan het opnemen voor een documentaire in een rijk gedecoreerd interieur. Aan een van de muren hing een immens schilderij dat een gruwelijke scene verbeelde die ergens tussen 1965 en 1968 moest hebben plaatsgevonden gedurende de bloedige anticommunistische zuiveringen. De persoon die we interviewde was een communist die het had overleefd en die nu één van de rijkste mannen in Jakarta is. Hij bewaarde het schilderij als een morbide aandenken aan zijn verleden en een teken van overwinning dat hij kon tonen aan de mensen die bij hem langs kwamen om zaken te doen.
Op dat moment werd de documentaire waarde van kunst me ineens duidelijk. Tot dan toe gingen mijn schilderijen vooral over techniek, beeld, kleur en compositie. Het ging nooit echt over inhoud. Ik realiseerde me daar dat ook hedendaagse kunst kon zijn als gedurende de Renaissance. Als in een schilderij van Eugene Delacroix waarin Victoire het volk van Frankrijk leidt tijdens de revolutie. Ik hield dit interessante idee in mijn achterhoofd. 
Een paar maanden later zijn we voor mijn werk als cameraman bijna het gehele middenlandsezeegebied afgereisd om allerlei verhalen over vluchtelingen te maken. We hadden ze gefilmd in onder andere Libië, Egypte, Libanon, Turkije en Griekenland. Het was pas in Slovenië dat een tafereel me met dusdanige kracht raakte dat ik het ‘moest’ schilderen. Ik was ervan overtuigd dat deze scene van een man die zijn zoon draagt over een kilometers lange weg tussen de Kroatische en Sloveense grens gedocumenteerd moest worden. ‘La Vie en Rose’ (Welcome to Europe) laat het naïeve optimisme zien van de vluchtelingen zowel als de Europese politici op dat moment. We zouden het niet ‘schaffen’  zoals Angela Merkel had beloofd, het was eerder een stille ramp die ons te wachten stond…. Dit specifieke moment moest vastgelegd worden voor toekomstige generaties, althans, dat dacht ik.

Ik was ervan overtuigd dat de kracht van dit beeld zou groeien met de jaren.

En ik ben nog steeds erg hoopvol dat dat zo zal zijn.

La vie en rose

‘La vie en Rose’ (Welcome to Europe) 120×170 Acryl en Tempera op doek 2015

 

SLOVENIE

Film-still uit de reportage die we filmden aan de Sloveens/Kroatische grens.

 

SLOVENIE : “Welkom in Europa” KRO-NCRV BRANDPUNT

De reportage die we maakten in Slovenië en die aanleiding was voor het schilderij: 'Welcome to Europe' (La Vie en Rose)

Vervolgens begon ik te merken hoe snel het beeld dat mensen in het Westen van de vluchtelingen hadden omsloeg. Een reeks aan incidenten deed de publieke opinie alle kanten opgaan. Terroristische aanslagen, de aanrandingen in Keulen, de plotselinge toename van het aantal specifiek Syrische vluchtelingen en het verdrinken van het kindje Aylan veroorzaakte grote fluctuaties in de manier waarop onze Nederlandse publieke opinie de crisis ondervond. Zo kon de ene week iedereen geschokt zijn over het verdrinken van Ayan en de volgende week ineens iedereen laaiend van woede zijn over ‘holbewoners’ die ons territorium overnemen en onze vrouwen verkrachten.

Ik vond het interessant deze sentimenten vast te leggen en ik probeerde karakters te schetsen die een emotie zouden uitbeelden van een specifiek moment gedurende de crisis. Ik wilde een serie samenstellen die uiteindelijk waardevol zou blijken bij de reconstructie van het gezamenlijk verleden dat ons te wachten staat. De titel ‘Reconstructions of a Past Still to Come’ was geboren.

De eerste in de serie is ‘Mounir le Raisonnable’ die staat voor de verstandige, afzijdige vluchteling die niets van doen heeft met wat er in Keulen is gebeurd maar die wel wordt veroordeeld alsof hij heeft meegedaan.

Mounir

‘Mounir le Raisonnable’ 170x120cm acryl en houtskool op doek 2015

‘Mounir le Raisonnable’ staat voor de verstandige, afzijdige vluchteling die niets van doen heeft met wat er in Keulen is gebeurd maar die wel wordt veroordeeld alsof hij heeft meegedaan.

SALIMA_LOW_RES-1-726x1024

Vervolgens kwam ‘Salima la Bien Aimée’ (De Geliefde Salima) de perfect in onze Westerse cultuur geïntegreerde vluchtelinge. Een samenkomen van sociale druk en welwillendheid hebben haar ertoe gedreven zich volledig aan te passen. Een mooi kapsel, mondaine kleding, een goede baan en fantastische taalbeheersing. Toch kan Salima het verdriet om de identiteit die ze heeft moeten achterlaten tijdens haar vlucht naar een veilig bestaan maar moeilijk onderdrukken.

‘Marie-Ange L’Auras Voulu’ zal de rol van de zogenaamde ‘Gutmensch’ gaan vertolken. Een term waarmee sommige mensen iemand omschrijven die zich met een barmhartige hart ontfermd over arme asielzoekers terwijl die persoon maar niet wil begrijpen dat haar goede bedoelingen de ondergang van onze glorieuze samenleving zullen betekenen.

‘Karim le Benjamin’ de jongste telg van de familie staat symbool voor wat lijkt op een wereldwijde uitvergroting van het Palestijns/Israëlische conflict. De retoriek van muren bouwen, schepen laten zinken en moslims verbannen tegenover de keuze slachtoffers te helpen of terroristen binnen te laten.

 ‘Salima la Bien Aimée’ weent om de identiteit die ze heeft moeten achterlaten om haar vlucht naar een veilige bestaan mogelijk te maken.

De serie ‘Reconstructions of a Past Still to Come’ is nog in ontwikkeling maar staat open voor acquisitie betreffende publicatie en tentoonstelling.

 

Slovenie

Vluchtelingen aan de Sloveens/Kroatische grens. Foto: Alexander Koning

L'Etranger

‘L’Etranger’ 50x60cm acryl op doek 2015

PAINTING_031-e1459422294327

‘Pour Elle’ 42X60cm acryl en houtskool op papier 2015

Een ode aan mijn vriendin Loes die me met oneindig veel liefde, wijsheid en geduld helpt met het plaatsen en verwerken van de soms hartverscheurende gebeurtenissen die ik tijdens mijn reizen meemaak.

 

IDOMENI

Aan het werk in vluchtelingenkamp Idomeni/Griekenland 2016

 

voyage

‘Le Voyage’ 100x120cm acryl op doek 2016

 

MOMO

‘Momo’ 40x50cm acryl op paneel 2015

 

atelier

Werken aan ‘Reconstructions of a Past Still to Come’ 2016

MEDIA
Schilderijen, foto’s en video’s bij het project.

Foto galerij:

Reportages die we over vluchtelingen maakten:

 

SLOVENIE : “Welkom in Europa” KRO-NCRV BRANDPUNT

GRIEKENLAND : “De Kinderen van Idomeni” BRANDPUNT KRO-NCRV

LESBOS / LIBANON / NL : “In het spoor van de vluchteling” KRO-NCRV

LIBIE : “Mensensmokkel in de Libische chaos” BRANDPUNT KRO-NCRV

TURKIJE : “De migrantenmaffia” BRANDPUNT KRO-NCRV

BELGIE/NEDERLAND/FRANKRIJK : “Grenzen aan Barmhartigheid” BRANDPUNT KRO-NCRV